Vad kännetecknar mobilabonnemang för pensionärer?

Vilka unika fördelar har ett mobilabonnemang för pensionärer? Finns det tekniska fördelar, mer service eller specifika tjänster? Nej, egentligen handlar det bara om priset.

Ett flertal mobiloperatörer i Sverige erbjuder mobilabonnemang för studenter, barn eller pensionärer. Detta utöver deras ordinarie abonnemang. Visserligen har dess tre målgrupper helt olika behov men det är generellt ingen större skillnad. Ofta är dessa abonnemang exakt lika när de erbjuds till dessa målgrupper. Det som däremot skiljer mot de ordinarie abonnemangen är priset. Det kan exempelvis innebära att mobilabonnemang för pensionärer är 15 % billigare än de övriga. Ett annat alternativ är att det ingår mer surf. Så istället för att få 4GB så kanske det ingår 6GB för samma summa.

Mobil + mobilabonnemang för pensionärer

Det är även vanligt att vissa mobiltelefoner marknadsförs som ”seniortelefoner” eller liknande. De kan exempelvis ha:

  • Extra tydliga knappar
  • Enkel hantering
  • Högt ljud

Det är därmed mobiler som tagits fram med pensionärer som primär målgrupp även om de självklart delvis även köps av andra som uppskattar dessa egenskaper. Det är även vanligt att operatörerna marknadsför ”mobil + mobilabonnemang för pensionärer”. Därmed har de tagit fram de mobiler som är mest populära för denna åldersgrupp samt kombinerat dessa med passande abonnemang med olika mycket surf. Antingen betalas mobilen kontant eller så kan den delbetalas över exempelvis 12 eller 24 månader varpå kostnaden hamnar på mobilräkningen.

Välj efter behov – inte namn

Som visas ovan finns alltså inte någon teknisk eller funktionsmässig skillnad på mobilabonnemang för pensionärer och för övriga. Däremot finns det självklart pengar att spara. När det kommer till mobilerna finns visserligen speciella ”seniormodeller” men även i val av mobil är det viktigt att se på det egna behovet.

Hallon som exempel

Hallon är en av de operatörer som erbjuder speciella seniorabonnemang. Detta genom att priset är lägre än på ordinarie alternativ. Samtidigt är det en operatör som valt att inte ha kundservice via telefon utan enbart via mail eller chat. En kritik som ibland framförs mot operatören är just att de inte går att nå via telefon.
För vissa är detta helt avgörande – för andra spelar det ingen roll. Personer med sämre syn kan exempelvis uppskatta att kunna ringa istället för att kämpa vid datorskärmen.